torstai 9. toukokuuta 2013

Muksujen kanssa Barcelonassa, osa 1

Heti alkuun kuva ekasta päivästä biitsillä

Hola! Ja terveiset Barcelonasta! Päästiinpäs matkaan ja eilen siis jo kotiuduttiinkin. Viikko meni nopeasti. Ajattelin muka päivittää blogia reissussa, mutta kyllä loma vei niin mennessään että kaikki muu jäi. Kaupan puolella kävin toki kurkkimassa tilauksia ja äiti niitä kävi mun puolesta postittamassa, kiitos taas äiti!

Meillä oli aivan ihana loma ja meinaan tehdä muutamankin jutun aiheesta, koska jäähän tästä hyvä muisto itselle ja ehkä joku saa tästä vinkkejä omalle lomallensa.

Kaupunkilomailu on ihan oma juttunsa ja me ollaan Samin kanssa tykätty tällaisista aktiivilomista aina. Ihan kaikille en tätä vaihtoehtoa kyllä suosittele. Erityisesti kun lasten kanssa kaupunkilomalle liitää niin mukaan pitää ottaa rutkasti seikkailumieltä, pitkää pinnaa, hyvät kengät, ongelmanratkaisuhalua ja mielikuvitusta... Kuulostaako rankalle? Sitähän se on, mutta kovin hauskaa ja antoisaa myös!

Asuimme Clot -metroaseman lähellä mielettömän kivassa asunnossa, jonka löysimme sellaisen palvelun kautta kuin airbnb (www.airbnb.fi). Suosittelen ehdottomasti jos Barcelonaan päin matkaa ja haluaa asua mukavasti. Meillä oli kolme makkaria, joista yksi toimi matkalaukkujen säilytyshuoneena. Makkarit oli erotettu kivasti omaan osioon, jonka sai vielä ovella erotetuksi olohuoneesta ja keittiöstä. Lapset saivat siis rauhassa nukkua kun vanhemmat bilettivät :). Noo, ei se nyt ihan niin mennyt. Illalla oltiin niin poikki että aika pian lasten jälkeen kömmittiin itsekin pehkuihin. Lasten nukkumaanmeno kuitenkin venyi noin  kymmeneen illalla. Mutta siis, mahdollista olisi ollut bilettää :D.

Asunnosta löytyi myös pesukone ja keittiössä oli kaikki tarvittava, vaikka ei me sitten loppujen lopuksi kokkailtu muuta kuin vauvan aamu- ja iltapuuroja siellä. Muille löytyi aamupala alakerran kahvilasta, jonne asunnon vuokraaja meidät ekana aamuna ilmaiselle aamiaiselle. Kannatti, käytiin siellä joka aamu siitä eteenpäin :). Miksikäs ei? Neljä cafe con lecheä (maitokahvia), kolme croissanttia, mehu, kaksi täytettyä ihanaa tuoretta patonkia maksoi noin 12 euroa. Ihan suututti kun paluumatkalla otettiin lattet Hki-Vantaalla 2kpl yhteishintaan 8,40...

Suurkaupungissa matkustamiseen saa varata aikaa ja niin myös Barcelonassa. Erityisen haastavaa on liikkua julkisilla kulkuneuvoilla vaunujen kanssa. Meidän Phil&Teds kerrosrattaat on ihan ykköset, ja ilman niitä olisi ollut vielä hankalampaa liikkua ympäri kaupunkia. Pieni köllötti alla makuuasennossa ja iso päällä maisemia katsellen. Mutta siis, läheskään kaikilta metroasemilta ei siis löydy hissejä eikä välttämättä edes liukuportaita. Useaan otteeseen siis kannoimme 17kiloisen ja 8kiloisen plus vaunut entiedämontakokiloa ylös ja alas rappusia. Mukavampaa olikin katsoa kävelyreitti mapsista ja suunnistaa kännykän avulla kävellen. Rantaan mm. kävelimme noin 45 min, mutta tarkoitus olikin nähdä samalla kaupunkia.

Pieni vetää päikkää alalokerossa aurinkosuojan alla kun muut hilluu biitsillä.

Meidän lähellä oli paljon pieniä tapas-paikkoja, kauppoja ja lasten leikkipuistoja. Asunto oli hyvällä paikalla, pahimpien turistimassojen takana. Kerran käväisimme La Ramblalla ja totesimme ettei se ollut meidän juttu, en oikein välitä tarpomisesta valtavassa ihmismeressä vaan suosimme enemmän syrjäisempiä kujia :).

Yksi harmillinen asia kävi, mun kamera hajos heti ekan päivän jälkeen, joten sen jälkeen tukeuduttiin N8 ja iphone kameroihin. Ei ihan sama juttu ei, mutta jos jotain hyvää niin eipähän tarvinnut kantaa isoa Nikonia mukana enää loppulomana. Nyt toivotaan että vakuutus korvaa tämänkin.

Näihin kuviin ja tunnelmiin tänään. Haluan vielä kehaista meidän kahta pienintä reipasta matkalaista, niitä pieniä uskomattomia kullanmurusia, jotka jaksoivat koko loman olla kiinnostuneita ja ihastuneita kaikesta ja kulkea äidin ja isin määräämiä polkuja pitkin kaupunkia. Jäätelöä syötiin ja vaipat vaihdettiin puiston penkeillä, hymyssä suin. Ihanat matkalaiset!